Skip to content

Kommentera eller inte kommentera…

december 18, 2016

När jag stöter på bloggar, pressmeddelanden, webartiklar och liknande forum där det vanligen finns direktkontakter till avsändaren uppkommer alltid frågan: kommentera eller inte kommentera?

Ofta blir det ingen kommentar, eftersom jag känner att det inte leder någonstans, men ibland rinner bägaren över och jag kommenterar på sajter jag vet har svårt att ta till sig kritik. Det hände för ett par dagar sedan – en viss sajt dedikerad till homeopati publicerade en nyhet om en klinisk studie vid förkylning. Studien visar ingen skillnad mellan homeopati och placebo på primärutfallet, effektskillnaden på sekundärutfall försvinner redan dagen efter inledd behandling, och vid uppföljningen efter behandlingsslut har de som behandlats med homeopatika fler förkylningssymtom! Detta rapporterade sajten som att ”homeopatisk behandling är effektiv vid övre luftvägsinfektion”…

Jag kommenterade bristerna och undrade om det inte var en dubbelstandard att framhäva denna studie som en framgång när liknande rapportering om konventionella läkemedel hade betraktats i ett helt annat ljus. Redaktören svarade att eftersom det var en dubbelblindad randomiserad studie och p-värdet <0,05 garanterades resultatet.

Jag följde upp med varför jag tyckte bristerna var uppenbara, att p-värdet här nog inte var så mycket att hänga i julgranen alls särskilt med tanke på att det endast var signifikant under den första behandlingsdagen, och att motsvarande brister i en ”push piece” av en studie av ett konventionellt läkemedel hade fått lika svidande kritik. Det här var svaret jag fick:

Att använda ”naturvetenskapens” egna påhittade regler som Rockefellermedicinen med vidhängande kemiindustri har hittat på är ämnade att tysta irriterande konkurenter. Ni använder dessa regler för att tysta oss. Jag ser att det är så och detta sporrar mig ännu mer, att lära mig mer. Och det jag lär mig kommer jag att använda emot er. För saken är den att jag och övriga hundratusentals homeopater runt världen samt miljontals botade patienter vet att homeopati fungerar. Vi vet att homeopati har effekt, men om de som tar sig tolkningsrätten påstår motsatsen. Då är det er det är fel på och inte oss, som erfarenhetsmässigt vet att det fungerar. Och dessutom har vi ett växande antal studier som pekar åt rätt riktning, som visar att homeopatiska läkemedel har effekt.

Så från att ha varit en styrka i studien med DBRCT och signifikans i ett p-värde till att det ändå inte hade spelat någon roll! Redaktören påpekade sedan att hon undrade vem jag var – ”Hur kul är det egentligen att diskutera med en anonym apotekare?” – och att jag skulle komma fram ur skuggorna. Mitt svar att metod- och analyskritiken är oavhängig vem jag är och med upprepning av vilka sakpåståenden jag invänder mot i studien och den aktuella nyhetsrapporteringen är fortfarande 4 dagar senare awaiting moderation… Det må vara tråkigt att diskutera med anonyma kommentatorer, men det är bara fördummande att inte bemöda sig med sakfrågan.

Så ska man kommentera eller inte? Diskussionen i kommentarsfältet på detta blogginlägg innehåller såväl sakliga pros som cons – det är tur att man får välja själv.

Tillägg 19 december

Min svarskommentar är nu publicerad och besvarad! Tyvärr följs den inledande pudeln;

Tack för tillrättavisningen och från och med nu kommer jag att läsa på bättre innan jag skriver någon som helst bedömning om studier i framtiden.

av en lång post hoc apologetisk harang och framläggandet av en ny dåligt genomförd studie… Men man får vara tacksam för det lilla.

From → Åsikter

One Comment
  1. Hej Exilapotekare. Jag har godkänt din kommentar nu och anledningen till det är att efter jag bemödade mig att läsa igenom artikeln, och inte bara gick efter en annan persons uppgift, insåg jag att du inte hade helt fel. Jag har också gett ett längre svar på ditt senaste inlägg.
    MvH Marina Szöges
    Här direktlänk: http://dagenshomeopati.se/2016/12/13/ny-amerikansk-studie-visar-att-homeopati-ar-effektiv-vid-ovre-luftvagsinfektioner/#comment-97622

Kommentera

