Hoppa till innehåll

Farmaceutisk eurovision…

maj 19, 2013

Jag har en fascination för ESC – jag skäms inte för det i mitt dagliga liv men visst är det lättare att erkänna så här på en något anonymiserad blogg! Visst har tävlingen blivit mer enhetlig de senaste åren, men ger den inte fortfarande en viss inblick i hur deltagarna bedömer resten av Europas popkulturella smaklökar? Eller har sura kulturjournalister rätt? Ingen vill egentligen vinna längre… Ta bara dagen-efter-kommentaren i Berlingske efter att Danmark tagit emot den groteska glasmikrofonen. Musikredaktör Lars Rix ställer frågan vad får danskarna ut av att delta i detta kvalitetslösa spektakel?

Tänk dig nu att kärnargumenten i Rix’s inlägg inte handlade om musiktävlingar utan om den svenska, omreglerade apoteksmarknaden. Vad får svenskarna ut av farmaceutisk kvalitet på den omreglerande apoteksmarknaden? Enligt kvällstidningarna ingenting – eftersom den ökade tillgängligheten spelar mindre roll när lagerhållningen gör att majoriteten av kunderna behöver genomföra minst två apoteksbesök per expeditionstillfälle. Enligt farmaceuterna på golvet ingenting – eftersom kraven på genomströmning och merförsäljning skrotar den farmaceutiska servicen. Enligt patienterna/kunderna fler läkemedelsrelaterade problem – eftersom generikareformen inte innehåller likvärdiga läkemedel vilka dessutom inte ingår i läkemedelsförsäkringen. Enligt myndigheterna enorma besparingar – eftersom TLV och generikareformen minskar den subventionerade andelen läkemedelskostnader vid förskrivning.

Visst är det att dra argumenten till sina ytterligheter, men sammantaget blir frågan den samma som Lars Rix ställer: vem tar ansvar för kvaliteten?

Det finns en myndighetsdebatt om den farmaceutiska kvaliteten, men hur många farmaceuter och brukare tar aktiv del i den debatten? Gäller även här samma principer som i Melodifestivalen under de senaste åren? Det som inte passerar Christer Björkmans nålsöga och ger en bra show förpassas till runda arkivet. Det som inte ger besparingar för staten, landstingen och kommunerna arkiveras under arbetsmaterial och når inte ut till verksamheten. Eller är farmaceuterna och brukarna ointresserade? Om så är fallet – vilken kvalitet kan vi då förvänta oss?

I Eurovisionen röstar publiken och viktas för att ge hälften av tyngden i resultatet. Inom apoteksvärlden förväntar vi oss att patienter och kunder ska rösta med fötterna och på så sätt stå för tyngden i avgörandet av vad som är kvalitet. Hur ska vi få veta vad i detta gångmönster som definierar kvaliteten? Framför allt – hur skiljer vi den farmaceutiska kvaliteten från de detaljerna som bara gör att kunden/patienten är missnöjd med lokalen, personalen, inredningen, handelsvarorna, den geografiska placeringen och allt annat man delar med resten av handelsvärlden?

Om vi vill att brukarna ska vara en del av kvalitetssytemet inom farmacin, då måste vi hitta en motsvarighet till Eurovisionens telefonröster! Hur ska vi komma dit?

Annonser

From → Uncategorized

Kommentera

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: