Hoppa till innehåll

Bildad eller utbildad?

januari 22, 2013

Brännpunkt i SvD argumenterar Svenskt Näringsliv för en ny finansieringsmodell av svensk högskoleutbildning. Istället för fördelning enligt helårsstudent/helårsprestation modellen ska utbildningsfinansieringen vara fyrdelad: studentpeng (för inskrivna studenter), examenspeng (för studenter som tar examen inte bara kurser), etableringspeng (för utexaminerade studenter som får jobb), och kvalitetspeng (för studenternas resultat). Själv kan jag inte låta bli att undra vad Svenskt Näringsliv anser om akademisk frihet?

Denna utbildningssyn tycks ha gett oss en skolindustri som vilket annat produktionsband i tillverkningsföretagen som helst. Det verkar inte alls längre handla om kunskaper och bildning, utan bara om rätt färdigheter för marknaden. För mig blir etableringspengen särskilt skrattretande när jag tänker på yrkesutbildningarna inom farmacisfären. Det finns lagar och förordningar som talar om vad vi ska kunna erbjuda efter att vi får våra examensbevis och legitimationer, samtidigt som ingen egentligen kan visa på vilka skillnader det är mellan personalkategorierna på apoteket. Ett exempel är ”receptbehörighet”-utbildning för apotekstekniker. I utbildningssynen ovan är en apotekstekniker inte fullvärdig utan denna bit, eftersom marknaden efterfrågar snabba expedieringar och korta kötider. Att ”behörigheten” är ihålig spelar ingen roll. Själv fick jag min ”receptbehörighet” efter ett par dagars introduktion på min praktikarbetsplats under överseende av min handledare eller annan äldre kollega. Vem ska få etableringspengen för den utbildningsinsatsen? Universitetet som var kursansvarig eller apoteket som utförde färdighetsträningen?

Jag tror inte att passningen mellan (nybakade) studenter och arbetslivets platsannonser kan vara 100% – med eller utan etableringspeng. Det luktar mest som ett försök till vinstmaximering genom att lämpa över på högskolorna vad som tidigare betraktades som normal arbetsplatsintroduktion. Men det är klart, jag är ju bara en liten, vetenskapligt intresserad apotekare med extrema exempel. En farmacie doktor som tror på att kunskap i sig är både roligt och nyttigt även om man inte kan se direkt avkastning i applicerade färdigheter…

Annonser

From → Uncategorized

Kommentera

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: