Hoppa till innehåll

Egalt eller legalt

oktober 8, 2012

Har det lilla glansiga magasinet ”What doctors don’t tell you” rört upp en mindre storm i vattenglaset? I Storbritannien är personlig frihet nästan lika heligt som i USA (att ha ett pass för utlandsresor må vara ett nödvändigt ont, men kom inte och säg att identitetskort är något annat än statligt storebrorsförtryck!), trots att det i exempelvis London är svårt att ta sig fram utan att vara sedd av CCTV-kamerorna. Det är också ett land där en nationell sammanslutning av kiropraktiker stämde en vetenskapsjournalist för förtal, men förlorade då man inte lyckades visa att orden ”not a jot of evidence” faktiskt var osanna. Så tillbaks till meteorologin – flera vetenskapligt sinnade individer och organisationer argumenterar för att WDDTY-blaskan borde tas bort från high street-affärerna eftersom innehållet är ovetenskapligt och potentiellt kan skada patienter genom fördröjd eller undanhållen adekvat vård. Mot detta argument ställer anhängarna bristen av respekt för yttrandefriheten! Jag vet inte hur det är med den saken egentligen, så vitt jag kan se i debatten vill man ha bort WDDTY från hyllorna – inte från jordens yta. Lite grann som debatten om ”herrtidningarna” ett decennium eller två tillbaka. För det är väl ingen som tror att de försvann helt trots att de inte längre syns på ICA och Konsum?

Eftersom de vetenskapligt sinnade inte är emot yttrandefriheten, och inser att debatten om vetenskaplighet oftast är dömd att misslyckas i diskussion med sådana som tycker att WDDTY är ett fyrtorn i den akademiska skärgården, har en rent juridisk aspekt av magasinet dykt upp som en ny gräns mellan vetenskap och ovett: reklamen.

I Storbritannien finns en rad konsumentskyddsorganisationer av mer eller mindre officiell och statssanktionerad karaktär. En av de mäktigaste är ASA (Advertising Standards Authority), som iofs baserar hela sin verksamhet på frivillighet. Något av en blandning av konsumentombudsmannen och Allmänna Reklamationsnämnden kan man kanske säga. Deras uppgift är hursomhelst att se till att marknadsföring följer överenskommelser och lagar. Bland annat får man inte i reklammateriel säga att man kan behandla eller bota sjukdomar om man faktiskt inte kan visa ett gott underlag för effektiviteten av sina behandlingar (och hittills har inte patientberättelser ansetts vara ett sådant underlag). Detta gäller nu inte bara mindre konventionella terapier, utan även en del klart deklarerade diagnoser. Det är till exempel olagligt att göra reklam för cancerbehandlingar oavsett om det rör sig om homeopati, telepati, cytostatika eller kirurgi. Följaktligen har nu kritikerna av WDDTY anmält (igen baserat på debatten och inte bekräftade data) varenda liten och stor annons i magasinet som man anser saknar stöd för sina hälsorelaterade påståenden. Redaktionens välkomnar kanske inte direkt detta men försäkrar att annonsintäkter är en mycket liten del av WDDTY:s inkomster, vilka huvudsakligen kommer från prenumerationer.

Så vilken typ av hälsorelaterad reklam har ASA slagit ned på tidigare? Jo, bland annat påståenden om att kiropraktik kan användas vid kolik och sängvätning (som ett resultat av ovan nämnda förtalsaffär), och senast en internetsajt som hävdat att reiki kan hjälpa vid IBS, hösnuva, matsmältningsproblem, förslitningsskador, astma, huvudvärk, eksem, reumatism, dålig cirkulation och bihåleproblem. De ansvariga för sajten bestred ASAs påståenden om ”vilseledande marknadsföring” och tillhandahöll referenser som stöd till sitt försvar. Enligt ASA innehöll dock inte dessa referenser information rörande de aktuella tillstånden och ”told [sajten] not to make efficacy claims for reiki unless they held suitable and adequate evidence to substantiate them.

Men det är klart, de tilhandahåller ingen definition för vad ”lämpligt och adekvat stöd för att underbygga påståendena” är. Kanske en brittisk motsvarighet till sjuksyster Zazzio kan starta ett upprop?

Annonser

From → Uncategorized

Kommentera

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: