Hoppa till innehåll

GSK döms till böter – homeopaterna förlikar?

juli 11, 2012

Man ska definitivt inte kunna marknadsföra produkter vars syfte är att påverka sjukdomar och hälsa hur som helst. Det är därför jag tycker om den svenska läkemedelslagstiftningen – påstår du att din produkt botar (mm) ett specifikt tillstånd ska dokumentationen gås igenom av Läkemedelsverket som lämnar ”försäljningstillstånd” efter registrering eller godkännande procedur för ditt läkemedel. Tyvärr blir det ju ibland lite svårt att få ihop rent intellektuellt när juridiken kommer med i bilden. Ta produktgruppen ”homeopatiska läkemedel”. De omfattas av Läkemedelslagen men ingen effekt och/eller användningsområde får anges för preparaten! I mitt tycke är det i och för sig självklart att man inte kan ange någon indikation för homeopatiska produkter eftersom skillnaderna mellan Oscillococcinum K200 och Arsenicum album D24 inte kan mätas i kvalitetsstudier på slutprodukten – båda skulle i kemiska undersökningar komma tillbaka som rena sockerpiller (i ordets rätta bemärkelse). Så hur kan de juridiskt sett vara läkemedel? Jag har inget svar, men citerar en advokat: ”Juridik är inte vetenskap.”

Nu är det ju skillnad på Sverige och USA – ett uttalande jag baserar på egna erfarenheter – men ofta dyker det ju upp rapporter i media om vad som faktiskt händer där på andra sidan jättepölen, som nu när GlaxoSmithKline gått med på att betala tre miljarder dollar samt erkänna olaglig marknadsföring, undanhållande av uppgifter och bestickning. Detta är en fantastisk framgång för FDA och US Department of Justice, och man kan inte låta bli att undra vad som skulle hända om Läkemedelsverket skulle börja detaljstudera den svenska fria förskrivningsrätten med avseende på val av preparat vid ”off-label”-användning.

Det här skulle ju aldrig hända inom alternativ- och komplementär-medicinen tänker du naturligtvis nu, men ack så vi bedrar oss… Tillbaka till homeopaterna, även de i USA, och deras marknadsföringsmöjligheter för sockerpiller och skakat vatten. I landet ”over there” får man skriva ut indikationer och användningsområden på förpackningar innehållandes homeopatiska preparat, så allt borde väl vara frid och fröjd och gamman. Det har dock kommit till min kännedom att det ända sedan 2010 har funnits lite smolk i bägaren. Smolk som nu tillslut verkar visa sig vara en rejäl korkdefekt på vinet! Den stora homeopatiska tillverkaren Boiron, som i USA får sälja sitt Oscillococcinum mot influensa, stämdes av en upprörd kaliforniska som inte fått effekt av deras OTC-förkylningsmedel eftersom hon ansåg att marknadsföringen stred mot konsumentskyddslagarna i delstaten.

Boiron försökte då med lite juridiskt hokuspokus (juristerna får ursäkta, men är det inte vetenskap är det hokuspokus per automatik i just det här inlägget) genom att hävda att federal lag trumfar delstatslag – vilket är korrekt har juristerna talat om för mig – vilket skulle betyda att konsumentskyddslagarna här blir värdelösa eftersom homeopatiska preparat även i USA klassas som läkemedel enligt ”Food, Drug and Cosmetic Act” antagen av kongressen 1938. Den kaliforniska domstolen visade sig inte riktigt hålla med homeopaterna att om FDA registrerar homeopatiska preparat i enlighet med federala lagar kan delstaterna inte inskränka marknadsföringen om den sker i enlighet med preparatets registrering. Eftersom FDA registrerar alla homeopatiska preparat som kan hittas i Homeopathic Pharmacopoeia of the United States utan närmare undersökning av effekt, säkerhet eller kvalitet (enligt domstolen i alla fall), och en farmakopé inte innehåller indikationer blir det tillverkare och försäljare som ansvarar för den aspekten. Det är alltså Boiron, och endast Boiron, som hävdat att det aktuella preparatet var effektivt mot förkylning. Med lite juridiskt hokuspokus ”by themselves” lyckades domstolen sålunda upprätthålla konsumentskyddet även vid köp av homeopatiska preparat! Så här två år senare har så vitt jag kan googla mig fram målet ännu inte avslutats, men det har förökat sig – minst ytterligare tre stämningar har lämnats in av missnöjda Boiron-kunder, inklusive ett gällande ovan nämnda Oscillococcinum. 

Boiron har nu ansökt om förlikning i ett av dessa mål. En förlikning som, om den erkänns av den aktuella domstolen, skulle leda till att:

  1. Konsumenter som kan bevisa att de köpt något av ett urval av Boirons produkter (tex. genom uppvisande av kvitto) får pengarna tillbaka, dock max 100 dollar, saknas kvitto blir ersättningen 10 dollar per produkt, dock max 50 dollar.
  2. Boiron kommer att ändra märkningen på sina förpackningar i USA och lägga till en formulering i stil med ”Den föreslagna användningen av detta medel har inte utvärderats av FDA” samt ange att C/D/K (eller motsvarande) är ”homeopatiska utspädningar” och ange var man kan få mer information om ”homeopatiska utspädningar”, exempelvis via företagets hemsida där text i stil med ”200C betyder att grundsubstansen har utsatts för homeopatiska utspädningar med förhållandet 1 till 100 i 200 repetitioner – grundsubstansen har alltså spätts ut till en mängd motsvarande 10 upphöjt till -200” (vi får hoppas att den sista biten av matematik inte är för svårförståelig).

I denna förlikning avsätter Boiron 5 miljoner dollar (maximum – kommer de ovan nämnda konsumenterna att ha rätt att kräva tillbaka en större summa enligt villkoren ovan kommer ersättningen till varje enskild konsument att sänkas proportionerligt) och betalar de inblandades rättegångskostnader mm.

Slutsatsen måste väl bli att vi i Sverige är lite bättre ”off” än amerikanarna. De föreslagna ändringarna i Boirons produktmärkning hjälper ju inte kunden i gemen att förstå att homeopatiska preparat saknar vetenskaplig grund till att sätta ut användningsområden överhuvudtaget, eller att utspädningen gör det fysikaliskt och kemiskt enormt osannolikt att en enda molekyl av grundsubstansen finns kvar i preparatet. Men nog skulle det vara intressant med ett svenskt konsumentskyddsmål mot homeopati…

Annonser

From → Uncategorized

Kommentera

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: